Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. Vandaag belichten we de aanpak in Noord- (Fryslan) en Zuid-Nederland (Limburg). Heel verschillend maar wel met een gezamenlijk doel: een vitale sector. 

Vitale Logiesaccommodaties Fryslân

In Friesland is gekozen voor een programma voor de brede logiessector en niet alleen vakantieparken. Het is onderdeel van het programma gastvrij Fryslân. "Toerisme is een integraal product daarom is het belangrijk al die onderdelen te versterken”, vertelt projectleider Tonique Hollander van Vitale Logiesaccommodaties Fryslan. "We gaan voor slimme groei zodat je inspeelt op de gewenste ontwikkelingen in de regio. Gebaseerd op feiten en cijfers.” Gevraagd naar de impact op de Fries geeft ze toe dat, dat best wel ingewikkeld is: "In elke opgave maken we een vertaalslag van beleid naar ondernemer en kijken we wat voor impact de plannen hebben op de omgeving. Het uitgangspunt is een positieve impact. Mooi voorbeeld is een ondernemer die zijn uitbreiding samenbrengt met sportvoorzieningen in het dorp.” De uitdaging in Friesland is om alle gemeenten aan te haken en het tegelijkertijd praktisch te houden voor ondernemers. Dat is vanwege de grote opgaven voor de toekomst niet eenvoudig: "Denk maar aan grote opgaven rond duurzaamheid, circulariteit en wonen. We moeten kijken hoe dat elkaar kan versterken.” Ze had ook nog een afsluitende tip voor zowel ondernemers als overheden: "Zorg dat je aan de voorkant met elkaar aan tafel gaat zitten zodat je de opgaven kunt adresseren. Gemeenten moeten echt kijken wat er bij de ondernemer speelt. Dan ga je elkaar wat meer begrijpen zeker als het om complexe processen gaat.” 

Vitale Vakantieparken Limburg

Projectleider Yvonne Kokkelkoren en Vitaliteitsmanager Frank Verkoijen zijn maar druk met Vitale Vakantieparken Limburg. Daar werken ze met een vitaliteitsscan en een vitaliteitsmanager, ook wel de campingdoctor genoemd. "Ik word door de overheid betaald maar spreek de taal van de ondernemer”, vertelt Frank Verkoijen. "Als je goed naar beide partijen luistert en daar je voorstel op baseert kom je altijd tot de juiste oplossing.” Het was in Limburg echt learning by doing waar ze in het pilotjaar 10 parken hebben aangepakt. Centrale uitdaging was dat er heel veel niet-vitale parken zijn met veel verschillende belangen. En niet elk traject eindigt in een vitaal vakantiepark: "Bij het Roekenbosch in Venray gingen partijen eerst uit van vitalisering maar uiteindelijk bleek alleen sanering haalbaar”, vertelt Yvonne. "Hier was het door erfpacht wat makkelijker maar als je de plannen kunt onderbouwen, krijg je mensen wel achter je plannen.” De gekozen constructie bij het Roekenbosch is bijzonder want de eigenaar mag nog 10 jaar arbeidsmigranten huisvesten om de sanering te betalen. Dat was ook voor de gemeente interessant omdat een strikte handhaving het alternatief was en vanwege de hoge kosten ook niet aantrekkelijk voor de overheid. ”De combinatie van de wortel en de stok was daar heel belangrijk en heeft 95% van de eigenaren voor de wortel gekozen.” In Limburg hebben ze geleerd dat het heel belangrijk is om alle scenario’s te onderzoeken. En sanering is heel lastig want er is geen verdienmodel voor sanering.

Morgen belichten we de visie van de Rijksoverheid. Gisteren publiceerden we deel 1: De aftrap

Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...