Geplaatst op: 09-08-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Vitale Vakantieparken | Deel 2: De aanpak in Fryslân en Limburg

Het eerste landelijke congres vitale vakantieparken had als thema ‘Bent u klaar voor de toekomst?’. Voor de organisatie tekenden het ministerie van Binnenlandse Zaken, de provincie Drenthe en Vitale Vakantieparken Drenthe. In een serie artikelen doen we verslag van dit congres. Vandaag belichten we de aanpak in Noord- (Fryslan) en Zuid-Nederland (Limburg). Heel verschillend maar wel met een gezamenlijk doel: een vitale sector. 

Vitale Logiesaccommodaties Fryslân

In Friesland is gekozen voor een programma voor de brede logiessector en niet alleen vakantieparken. Het is onderdeel van het programma gastvrij Fryslân. "Toerisme is een integraal product daarom is het belangrijk al die onderdelen te versterken”, vertelt projectleider Tonique Hollander van Vitale Logiesaccommodaties Fryslan. "We gaan voor slimme groei zodat je inspeelt op de gewenste ontwikkelingen in de regio. Gebaseerd op feiten en cijfers.” Gevraagd naar de impact op de Fries geeft ze toe dat, dat best wel ingewikkeld is: "In elke opgave maken we een vertaalslag van beleid naar ondernemer en kijken we wat voor impact de plannen hebben op de omgeving. Het uitgangspunt is een positieve impact. Mooi voorbeeld is een ondernemer die zijn uitbreiding samenbrengt met sportvoorzieningen in het dorp.” De uitdaging in Friesland is om alle gemeenten aan te haken en het tegelijkertijd praktisch te houden voor ondernemers. Dat is vanwege de grote opgaven voor de toekomst niet eenvoudig: "Denk maar aan grote opgaven rond duurzaamheid, circulariteit en wonen. We moeten kijken hoe dat elkaar kan versterken.” Ze had ook nog een afsluitende tip voor zowel ondernemers als overheden: "Zorg dat je aan de voorkant met elkaar aan tafel gaat zitten zodat je de opgaven kunt adresseren. Gemeenten moeten echt kijken wat er bij de ondernemer speelt. Dan ga je elkaar wat meer begrijpen zeker als het om complexe processen gaat.” 

Vitale Vakantieparken Limburg

Projectleider Yvonne Kokkelkoren en Vitaliteitsmanager Frank Verkoijen zijn maar druk met Vitale Vakantieparken Limburg. Daar werken ze met een vitaliteitsscan en een vitaliteitsmanager, ook wel de campingdoctor genoemd. "Ik word door de overheid betaald maar spreek de taal van de ondernemer”, vertelt Frank Verkoijen. "Als je goed naar beide partijen luistert en daar je voorstel op baseert kom je altijd tot de juiste oplossing.” Het was in Limburg echt learning by doing waar ze in het pilotjaar 10 parken hebben aangepakt. Centrale uitdaging was dat er heel veel niet-vitale parken zijn met veel verschillende belangen. En niet elk traject eindigt in een vitaal vakantiepark: "Bij het Roekenbosch in Venray gingen partijen eerst uit van vitalisering maar uiteindelijk bleek alleen sanering haalbaar”, vertelt Yvonne. "Hier was het door erfpacht wat makkelijker maar als je de plannen kunt onderbouwen, krijg je mensen wel achter je plannen.” De gekozen constructie bij het Roekenbosch is bijzonder want de eigenaar mag nog 10 jaar arbeidsmigranten huisvesten om de sanering te betalen. Dat was ook voor de gemeente interessant omdat een strikte handhaving het alternatief was en vanwege de hoge kosten ook niet aantrekkelijk voor de overheid. ”De combinatie van de wortel en de stok was daar heel belangrijk en heeft 95% van de eigenaren voor de wortel gekozen.” In Limburg hebben ze geleerd dat het heel belangrijk is om alle scenario’s te onderzoeken. En sanering is heel lastig want er is geen verdienmodel voor sanering.

Morgen belichten we de visie van de Rijksoverheid. Gisteren publiceerden we deel 1: De aftrap

Trefwoorden: verbllijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, toekomst, vitale vakantieparken

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...